Het is bijna zeker, aankomende zomervakantie kunnen we er weer heerlijk met de motor op uit. Heerlijk door Europa toeren en van al het moois genieten. Wij kijken er in ieder geval flink naar uit. Hoe lekker het ook, soms gaat er toch iets mis. U maakt een slipper of iemand rijdt u en uw motor omver. Schade. Weet u wat u moet doen om ervoor te zorgen dat schade ook in het buitenland goed geregistreerd wordt zodat de afhandeling het soepelst verloopt? We geven u een aantal tips.
Groene kaart
Neem altijd uw groene kaart mee, digitaal op uw telefoon of een kopie op zak. Check voor u vertrekt of de originele versie nodig is of een digitale variant genoeg is. Op de groene kaart staat aangegeven dat u (minimaal) een Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering heeft voor uw motor. Daarnaast vindt u op de groene kaart ook het alarmnummer van uw verzekeraar. Dat kan u gebruiken bij een ongeval. Bij pech belt u met jouw pechhulp-service. Als u pechhulp meeverzekerd hebt (bij de Volledig Casco verzekering van Direct Motor Verzekeren is dit inbegrepen), dan kan u tot maar liefst 30 dagen vervangend vervoer krijgen, zodat u wel uw vakantie door kan zetten! Ook het telefoonnummer van Direct Motor Verzekeringen staat op uw groene kaart, zodat u direct een schadebehandelaar aan de lijn krijgt die u kan ondersteunen bij het melden van de schade.
Foto’s, foto’s, foto’s
Gebeurt er een ongeval in het buitenland? Hoe klein ook, haal altijd de politie erbij. Ongeacht wie de schuldige is of wat de andere partij zegt. Maak zelf ook voldoende foto’s van de situatie. Niet alleen van de schade, maar ook overzichtsfoto’s van de omgeving en de situatie rondom het ongeval. Vergeet daarbij ook niet het verzekeringsbewijs van de tegenpartij te fotograferen.
Goed verzekerd op pad
Hoe de schade wordt afgewikkeld, is afhankelijk van uw dekking en of er andere betrokkenen zijn. Bent u WA of Beperkt Casco (WA+) verzekerd? Dan wordt er eerst gekeken naar de oorzaak en of er een tegenpartij aansprakelijk kan worden gesteld, voordat u eventueel een schadevergoeding krijgt. Bij een Volledig Cascoverzekering heeft u ook recht op uitkering wanneer de schade uw eigen schuld is. De verzekering zoekt dan achter de schermen uit of het schadebedrag verhaald kan worden bij een tegenpartij. In de tussentijd heeft u uw uitkering al ontvangen en kan uw motor al weer gerepareerd (of vervangen) worden.
Gaat u dus een mooie trip door Europa maken? Wees goed op de hoogte van uw verzekeringsdekking en zorg dat u uw groene kaart mee heeft of er makkelijk bij kan roepen. Onderstaand vindt u de contactgegevens voor Direct Motor Verzekeren en de pechhulpservice. We wensen u in ieder geval alvast een prachtige motorvakantie!
Hulp bij een ongeval?
Uw motorverzekering is ondergebracht bij Unigarant. Zij komen u te hulp wanneer er een ongeval heeft plaatsgevonden.
Hulp bij ongeval binnen Nederland? Bel: +31 (0)592 390 545
Hulp bij ongeval buiten Nederland? Bel: +31 (0)70 314 51 50
Hulp bij pech?
Wanneer u een volledig cascoverzekering (allrisk), of een extra pechhulpdekking heeft afgesloten, dan wordt dit risico gedragen door Allianz Global Assist. Zij komen u dan te hulp wanneer u met pech langs de weg staat.
Hulp bij pech in Nederland en Europa? Bel: +31 (0)20 851 22 94