Na veel natte en koude dagen, beginnen we eindelijk weer wat tekenen te zien van de nieuwe lente die aanbreekt. Daarmee gepaard: vele mooie motorevenementen op de planning. Aanstaande zondag 2 april is het bijvoorbeeld dag van de motorrijder. Er worden dan landelijk allerlei activiteiten en toerritten georganiseerd. Een mooi moment om je motor van stal te halen!
6 tips om je motor rijklaar te maken
We zetten nog even wat tips op een rij voor wanneer je motor lang stil heeft gestaan tijdens de wintermaanden. De nu nog druilerige voorjaarsdagen lenen zich goed om alvast je motor na te lopen, zodat je er meteen mee op uit kan wanneer het écht lekker weer wordt.
1. Een volle tank verhelpt opstartproblemen
Eigenlijk moet je een motor nooit lang wegzetten, zonder dat je eerst even de tank aftopt (helemaal voltankt). Heb je dat niet gedaan? Dan kan het zijn dat je motor kampt met wat opstartproblemen. Een deel van de ontvlambare stoffen uit je brandstof is verdampt, of er is door condensvorming water in je benzine gekomen. Je lost dit probleem simpelweg op door je tank vol te gooien met een verse lading EU98/E5.
2. Het kan zijn dat je accu is leeggelopen
Lage temperaturen en miniem gebruik zijn voor geen enkele accu goed. Het beste is dan ook om je motoraccu tijdens de winterperiode binnen aan de lader te leggen, of op te blijven laden via een directe koppeling van de acculader aan de motor. Toch wordt dit vergeten door menig motorrijder. In dat geval is het extra belangrijk dat je je accu nog even goed oplaadt, voordat je gaat toeren.
3. Voldoende remvloeistof voor een optimale prestatie
Gebrek aan remvloeistof kan verschillende oorzaken hebben. Bijvoorbeeld door slijtage aan de remblokken, dan is er meer vloeistof nodig om de afstand tot de remschijf klein genoeg te houden. Ook kan er een lekje zijn ontstaan. Wanneer je elke dag rijdt valt dit waarschijnlijk niet zo op, maar na de winterstop kan zoiets opeens opvallen.
Het is verstandig om de remvloeistof in zijn geheel te vervangen, in plaats van een gedeelte aan te vullen. Niet alle soorten remvloeistoffen kunnen namelijk gemengd worden.
4. Goeie rubbertjes is het halve werk
Wij hoeven je niet te vertellen hoe belangrijk goede banden zijn. Het begin van het seizoen is een mooi moment om kritisch naar de staat van je rubbers te kijken. Grote kans dat ze wéér voor een heel seizoen niet aan vervanging toekomen, zodra je straks weer elk weekend de hort op bent.
Is de profieldiepte helemaal op orde? Vergeet dan ook de bandenspanning niet. Meet de spanning wanneer de band koud is. In een goed opgewarmde band kan de druk namelijk tot 0,3 bar hoger uitvallen.
5. Als je dan toch bezig bent, check even je oliepeil en oliefilter
Dit kan een mooi moment zijn om eens goed te kijken naar je oliepeil en oliefilter. Het filter vervangen kost in de meeste gevallen tien tot twintig minuten werk en is niet zo duur. Rijd je niet zoveel? Grote kans dat dat niet eens nodig is. Check dan wel even of je oliepeil nog voldoende is.
6. Hoe zat het ook alweer met je verzekering?
Het kan goed zijn dat het even is weggezakt. Ben je nu WA, WA+ of Allrisk verzekerd? Wat kan je verwachten bij pech (in het buitenland)? Wie moet je dan bellen? Het kan geen kwaad om het een en ander weer even op te frissen. Dan weet je precies waar je aan toe bent bij schade of pech.
Wij raden je aan om eens te kijken naar onze unieke Flex Casco motorverzekering. Je betaalt dan de standaard premie voor WA+ (altijd verzekerd tegen o.a. diefstal en natuurschade), maar kan voor een klein bedrag per dag je verzekering opschalen naar Allrisk. Ideaal dus wanneer je bij een toerrit of evenement wat extra zekerheid wilt, zonder meteen veel meer te betalen.
Gebruik de calculator op onze site om je dagpremie te berekenen.
Of bel ons gerust voor meer informatie via tel. 0578-200151.
Ready? Go!
Na alle checks nog even snel een doekje erover en je motor is weer helemaal spik en span. Geweldig gevoel geeft dat toch? Nu is het slechts een kwestie van een mooie route uitkiezen en.. rijden maar!