Het lente- en zomerseizoen staat weer voor de deur: tijd om eropuit te trekken met de motor. Meer mensen op de weg, betekent helaas ook een groter risico op schade aan jouw voertuig door toedoen van een ander. Dit kan een hoop gedoe met zich meebrengen. Gelukkig is het afhandelingsproces sinds 1 april een stuk eenvoudiger: vanaf die datum geldt Directe Schadeafhandeling (DSA) ook voor motorverzekeringen. Zoals nu bij auto’s ook al het geval is.
Jij hoeft niet meer in gesprek te gaan met de aansprakelijke partij
DSA betekent dat je de materiële schade, veroorzaakt door een ander motorvoertuig, direct kan claimen bij je eigen adviseur of verzekeraar. Als de andere partij aansprakelijk is voor de schade en dat ook bevestigt, dan neemt jouw verzekeraar de schade in behandeling, ook al ben je niet allrisk verzekerd. Jouw verzekeraar handelt de schade af en regelt het daarna met de verzekeraar van de tegenpartij. Schades kunnen zo vaak sneller en eenvoudiger worden afgehandeld.
Met DSA krijg je vanaf een WA-dekking al ‘allrisk’-verhaalservice bij aansprakelijkheidsschades!
Verhaalservice was niet standaard bij alle dekkingen
Klanten melden zich voor bijna alle schades al bij hun eigen adviseur of verzekeraar. Dat geldt voor de inboedel- en opstalverzekering, maar ook voor de allriskdekking van een motorrijtuigenverzekering. Alleen bij de overige dekkingen was dit nog niet het geval, maar dat is nu dus voor de auto-, camper- en motorverzekering via DSA wel goed geregeld.
Overigens mógen consumenten schade nog steeds claimen bij de verzekeraar van de aansprakelijke partij en het op die manier alsnog zelf regelen.
Alle voordelen van DSA op een rij
- Uit onderzoek is gebleken dat klanten hun schade liever indienen bij de verzekeraar die zij kennen, hun eigen verzekeraar dus.
- Als klanten zich direct tot hun eigen verzekeraar kunnen wenden, verhoogt dat bovendien de snelheid. Zij hoeven dan niet meer eerst uit te zoeken wie de verzekeraar van de tegenpartij is en op welke wijze ze een vordering bij die verzekeraar moeten indienen.
- Ook kunnen klanten bij hun eigen verzekeraar vaak gebruikmaken van de voordelen die worden geboden bij schadeherstel, zoals vervangend vervoer tijdens de reparatie.
Plannen om DSA steeds verder uit te breiden
DSA is sinds april 2021 al van toepassing op particuliere autoverzekeringen. Afgelopen zomer 2022 is het eerste jaar geëvalueerd en met positief resultaat: klanten zijn tevreden en de afhandeltijd is verkort. Uit dit onderzoek kwam de aanbeveling om DSA verder uit te breiden, zodat meer klanten hiervan kunnen profiteren. Uiterlijk 1 oktober bieden alle verzekeraars DSA aan voor motoren en campers. Er draait momenteel nog een pilot voor brommers en scooters. En er wordt onderzocht of DSA in de toekomst ook voor andere vormen van schade (zoals letselschade) ingezet kan worden.
Vragen? Stel ze gerust! Bel 0578-200151 of mail naar info@directmotorverzekeren.nl. Onze verzekeringsadviseurs helpen je graag.
Bron: Verbond van Verzekeraars