Review Flex Casco van BMW-rijder Ton
“Je liefste bezit precies zo verzekeren als op dat moment gewenst is, tegen een redelijke prijs. Dat klinkt te mooi om waar te zijn. Een maatwerk-verzekering dus, die je per dag kunt aanpassen. Dat is het proberen waard. De aanmelding is snel geregeld. Via een duidelijk website vul je de gegevens over je motor, jezelf en je verzekeringswensen in. Aan de rechterkant bouwt de premie zich op en voor je het weet, heb je op akkoord gedrukt en niet veel later is je aanvraag geaccepteerd. Dan ontvang je de nodige informatie in de mailbox en het verzoek om de bijbehorende app te downloaden.
Een kind kan de was doen
In die app regel je wanneer je de dekking wilt verhogen of verlagen. Dat gaat eenvoudig. Als je een schuifje overhaalt, dan verschijnt een vervolgscherm waarin je je huidige locatie opgeeft, een foto maakt waar je motor in zijn geheel én met kenteken op staat en de bevestiging verstuurt. Een kind kan de was doen…
Net even iets meer ontspannen op de motor
Maar dan moet je dat wel doen vóórdat je start met je toerdag! Omdat het duidelijk nog niet in mijn systeem zit, kom ik er pas halverwege de dag achter dat ik nog niet ‘geüpgraded’ heb. Maar met de smartphone en een internetverbinding gaat dat moeiteloos. De rest van de dag rij ik gevoelsmatig toch net even iets meer ontspannen. Eenmaal thuis zet ik het schuifje weer terug en vind ik deze dag in de app terug bij ‘geschiedenis’.
Dan even de kille cijfers
Een vrij compleet pakket voor mijn motor (opzittendenverzekering, vervangend vervoer en pechhulp) kost mij in de WA Beperkt Casco-variant ongeveer € 340 per jaar. Als je de door jezelf veroorzaakte schades ook wilt verzekeren, de zogenaamde volledig casco verzekering, dan kom je bijna op het dubbele uit (voor mij € 660 per jaar). In de Flex-variant betaal ik in de basis voor WA BEperkt Casco en elke keer als ik de dekking verhoog, kost me dat ongeveer € 5 per dag, met een minimum van twee dagen. Zelf maak ik jaarlijks rond de tien eendaagse ritten en in de zomer zeven dagen aaneengesloten naar het buitenland. De kosten van een allrisk-dekking voor deze dagen bedragen € 135, waardoor het totaalbedrag voor deze vorm van verzekeren op € 475 komt. dat is € 185 lager dan de volledige dekking het hele jaar door. Of anders geredeneerd: voor €135 per jaar ben je extra verzekerd. Eigenlijk best een goed idee!
Kan het beter?
Ik heb wel een aantal suggesties. Waarom het flexen niet uitbreiden? Wel of geen opzittendenverzekering, pechhulp of vervangend vervoer zouden ook goede opties zijn om aan of uit te zetten. Verder vind ik het een redelijke tegenvaller dat als je één dag de dekking wilt verhogen, je voor twee dagen moet betalen. Tot slot zou ik graag aan het eind van de dag geattendeerd willen worden op het feit dat de verhoogde dekking nog aan staat. Want vergeetachtigheid kost in dit geval geld.
Conclusie
Alles overziend vind ik de FLex Casco-variant voor mij als recreatieve rijder een goed alternatief voor mijn huidige verzekering. Nog even het vuiltje van de dubbele kosten voor één dag wegwerken en ik ben helemaal om!”
Getest door: Ton van Unen, 54 jaar, rijdt een BMW R1200RTReview verschenen in Motoplus #24, december 2021. |
Reactie van Direct Motor Verzekeren:
Onder andere naar aanleiding van deze review hebben wij besloten de voorwaarde dat er minimaal 2 dagen per keer betaald moet worden, af te schaffen. We danken Ton voor het meedenken om dit nieuwe en unieke product te verbeteren!